Ramadhanku..^-^



Assalamualaikum wbt..


Alhamdulillah..segala pujian hanyalah selayaknya kepada Allah 'Azza Wajalla yang memberi keizinan dan ilham untuk saya terus menulis di blog ini..saya ingin memohon maaf kepada semua ikhwah wa akhawat kerana jarang men update blog ni..ditambah dengan perkongsian yang entah apa apa..ana asiff..saya bukanlah dari para ilmuwan yang dapat berkongsi banyak ilmu seperti sahabat2 blog yang lain,tapi saya hanya ingin berkongsi pengalaman dan rasa hati dengan harapan kita dapat saling berkongsi pandangan dan pendapat demi meluruskan sebuah kehidupan...=)

Saat ini,saya juga ingin berterima kasih kepada pemilik blog http://amirulasyrafhanaffi.blogspot.com/,kerana sudi memberi dorongan untuk saya terus menulis..sebenarnya,rasa hati seperti sudah mahu menguburkan sahaja blog ni..ekoran saya kurang arif dan tidak kreatif dalam penulisan..tapi,setelah dapat komen dari ibn hanaffi,saya jadi terfikir beberapa kali sebelum bertindak...ermm..mungkin saya hanya perlu belajar lagi kemahiran menulis..btw,syukran ya akhi..syuran juga kepada aliah dan aqilah,sahabat saya yang turut menyokong..=)

Dulu,semasa keluarga saya ingin menghantar saya ke kursus bahasa arab,saya selalu berdoa,"Ya Allah,kurniakanlah kebaikan tempat ini kepadaku dan jauhilah keburukan tempat ini dariku.."sebab ketika itu,saya memang benar2 dahagakan sesuatu iaitu hidayah dari Allah..berbulan2 di rumah membuatkan saya terlalu lalai dan alpa..sebelum ini,saya tidak pernah berdoa seperti itu..tapi,alhamdulillah..Allah ilhamkan ketika itu untuk berdoa..dan alhamdulillah juga saya merasa kebahagiaan disitu..saya berasa terisi di situ..dan ianya kekal di hati sehingga sekarang... sisa2 hari disana,saya sering bersendirian dan bermonolog dalam diri,
"Ya Allah,apakah aku mampu mempertahankan ini apabila aku di rumah nanti.."saya sangat risau...saya rasa seperti tidak mahu pulang ke rumah...tambahan lagi Ramadhan karim bakal menjengah ketika itu..saya memohon kekuatan padaNya..Ya Allah ..

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
Allah membantu saya..saya dapat bertahan..malah,Allah memperbaiki ramadhan saya kepada yang lebih baik dari ramadhan2 yang saya lalui sebelum ini..T_T..saya ingin berkongsi 3 rasa yang Allah ilhamkan buat diri saya ketika saya solat di surau taman perumahan saya..
 
   1] yakin dan percaya sepenuhnya kepada Allah dalam setiap keadaan
   2] solat dengan mengharap keredhaan Allah terhadap diri yang hina ini
   3] mengingat firman Allah dalam surah As-Syu'ara' ayat 218 dan 219 ketika brdiri dan sujud..ketika rukuk
       pula,saya ingat Allah sebut rukuklah bersama orang2 yang rukuk..


Alhamdulillah juga..Allah memberi rasa terhadap satu fakta yang selama ini saya selalu dengar tapi tidak dapat merasanya..iaitu,melakukan dosa sama dengan merosakkan dan menghancurkan diri sendiri...sebelum ini,saya tidak merasa itu..saya terus diselimuti nikmat dosa yang sementara cuma itu..walaupun saya mengalami seksa yang amat sangat pada hati dan jiwa selepas melakukan dosa itu..sekarang,alhamdulillah,saya seperti punya prinsip untuk menjauhi dosa..moga Allah kuatkan saya dan awak yang membaca juga semua mukmin..amin..subhanallah wa bihamdih subhanllahil 'azim..

Semalam,ketika solat juga...saya seperti tersedar..dan satu soalan menyapa saya." apakah Allah redha terhadap diriku..malam sebelum itu,kata2 imam di surau tersebut,"kaifiat terawih malam ini,kata Allah,Aku telah meredhaimu wahai hambaku".kata2 itu membuatkan bulu roma saya meremang...betapa selama ini keyakinan saya pada pencipta diri ini kurang sehingga saya selalu mengharap pandangan dan perhatian manusia..hatta ke pemakaian,saya menjadi ragu apa niat yang sebenarnya...Ya Allah..jauh sungguh diri tersasar..

sahabat2 sekalian,
saya sangat mudah lemah dan luntur semangat..
"aku manusia lemah..selalu terjatuh,berbeda aku darimu kau berdiri teguh,
 ~yuna,cinta sempurna..=)
marilah sama2 ita saling kuat menguatkan..moga kita dapat bergandingan menuju firdausi...moga kita terus memilih untuk tinggal di penjara dunia..moga kita memilih perniagaan yang dapat menyelamatkan kita dari azab Allah seperti dalam Surah As-Saff,10 dan 11..



sekian dulu dari saya..insyaallah,saya akan terus meng update..terima kasih di atas waktunya..=)
ma'as salamah...wa ilal liqa'..

Comments