uhibbu Kota Bharu...

السلام عليلكم
izzayyak..??(apa khabar..?~bahasa arab ammi...)semoga sihat2 sokmo..lama sudah tidak menjenguk blog ini...maafkan saya wahai التوابع sekalian...kekurangan idea dan tidak wujud kemahuan dalam diri untuk meng 'update. blog ni...cuma hari ini baru ada hati nak update..sebab ada rasa hati yang ingin dikongsikan...rasa hati di kota bharu...

الحمدلله,dah lebih sebulan berada di bumi serambi Mekah,Kelantan Darul Naim...berada di kompleks masjid al-hikmah,pengkalan chepa kerana menyertai akademi al quran bahasa arab(aqba) selama 2 bulan...

inila bangunan kompleks masjid al hikmah...:)








masa hari first datang sini,selalu berdoa dalam hati..semoga tempat ini memberi kebaikan kepadaku..dan dapat meng'upgrade' iman...الحمدلله,Allah makbulkan...sujud syukur kepadaNya...dekat sini,saya dapat sahabat2 yang soleh..suasana disini juga banyak mendorong saya melakukan kebaikan..ada masjid..dekat tingkat bawah sekali...kitaorang menginap di tingkat ats sekali..tingkat dua bilik2 kuliah...hampir setiap waktu solat,saya terdorong untuk solat berjemaah di bawah..sbb shabat2 saya selalu turun bawah...

Di dalam satu blik,lebih kurag 4 orang...roomates saya,aliah,aqilah dan kak su...aliah dan aqilah kembar...umur sama dengan saya..kak su pula tua setahun...semua dari kedah..lega..tak payah kena practise cakap kl...time taaruf,semua dapat agak saya dari kedah sbab cakap loghat kedah sangat...:)aliah dan aqilah adalah kembar yang sangat baik hati...diorang selalu belanja saya makan...diorang selalu tolong saya bila ada masalah..saya belajar dari diorang banyak benda..saya belajar untuk tetap istiqamah memakai tudung labuh..saya blajar untuk menjaga batas2 pergaulan dengan ajnabi..sebb mereka ni sangat menjaga semua tu..dan banyak lagi...dan seorang lagi pula,kak su...kak su inspirasi saya...saya bayak terdorong untuk buat kebaikan bila tengok kak su...kak su istiqamah solat dhuha...kak su selalu baca Al-Quran...sangat cintakan majlis ilmu..kak su akan cuba usaha hadirkan diri dalam apa jua majlis ilmu yang diadakan disini...dan kak su selau solat sunat rawatib..سبحان الله ,sangat teruja tengok kak su ni...semoga diorang ni dibawah naungan Allah sentiasa..kawan2 yang lain juga..kami 4 orang banyak berkongsi cerita,pengalaman dan pendapat...الحمدلله,atas segala kurniaan Allah...

ni buku bahasa arab ammi(bahasa arab pasar..)

budak2 lelaki pun semua baik2,insyaallah...kadang2 kena buat task bi and group skali budak lelaki...kitaorang cuba membataskan perhubungan sbaik mungkin..moga Allah pelihara sehingga ke  akhirnya...amin...best belajar kat sini..muallim2 semua baik2..ada 2 orang muallim mesir...yang sangat sporting..memang asyik nak tergelak..tapi,muallim2 ini selalu juga tazkir kitaorang...slalu bagi hadis dan ayat2 Al-Quran..ustaz asyraf dan ustaz mahmood...ustaz wan hassan pun best..belajar nahu dengan beliau..dan subhanallah..orangnya sangat hebat...kadang2 kelas nahu dibatalkan sebab ustaz ada kena pergi program macam himpunan ulama mcm tu la...dekat indonesia la...brunei la..sngt hebat muallim2 disini...

di kelantan ni,makanan sedap2 juga..masa first mai sini,kami ingat orang kat sini makan makanan yang manis2 dan msin2...sbb semua makanan yang kami beli smua mnis dan ada yang masin...tapi,sebenrnya tak..mungkin makcik kdai yang kami pergi tu trlebih gula atau garam..:)harganya juga stndard...lbh kurg kedah..cuma kwasan rumah di kedah murah sikit je...;)...tempat kitaorang dekat je dengan pekan kota bharu..s0,kitaorang selalu juga ke pekan...ke kedai buku..bli brg2 keperluan..prgi bank..naik bas je..dalam 10 minit sampaila...

saya rasa terisi disini..waktu cuti2 ada kuliah di masjid...alhamdulillah.Allah takdirkan untuk sampai sini..Allah tu sangat baik...sentiasa bagi yang terbaik kpada diri kita...walaupun kadang2 kita rasa ada lagi yg lbh baik untuk kita,tetpi hakiktnya hnya Allah yg tahu kan...kita xtahu..yang pasti Allah xpernah zalim pada kita..kita yg zalim pada diri kita sndiri...Allah xciptakan manusia untuk masuk ke neraka Allah..malah Allah xrela hambaNya masuk neraka..Allah sayang kita..tapi,walaupun Allah sayang kita,bila kita buat benda yang Allah larang..Allah itu maha adil...Maha pembalas..sebab tu Allah campakkan juga kita ke neraka...bila pensyarah kita sayang kat kita..kita pun ambil kesempatan..malas la nak jawab exam ni..nnti pensyarah aku mesti bagi 100% ..sebb dia kan sayag kat aku..kalau pensyarah tu bagi juga full mark,memang dy xadil..begitu juga sifat Allah..kalau hamba yang Dia sayang ni,buat juga perkara yang Allah larang..sifat adil Allah itu memerlukan Dia untuk memberi balasan..siapa zalim..??Allah atau kita..kitala yang zalim pada diri kita sbenarnya...inilah antara kata2 ustazah fatimah syarha..


ustazah fatimah syarha bersama suaminya,dr farhan hadi..;)
banyak hikmah yang terselit sbnrya di setiap ssuatu perkara..tinggal kita yg perlu memikirknnya..take time untuk muhasabah diri..take time untuk berdua2 duaan dengan Allah..hingga bisikan dala hati..Allah pasti setia mendengarnya..;)semga kita semua diberi kebaikan di dunia dan di akhirat...

....والسلام....

Comments

Amirul Asyraf said…
Salam.

Nice blog ya ukhti. Teruskan menulis dan berkongsi insya Allah.

Moga Allah redha dan rahmati ;-)