strive!

strive!
Tidak akan berganjak kaki anak Adam pada hari kiamat sehingga dia disoal empat perkara, iaitu; tentang usianya, pada apa dihabiskannya, tentang masa mudanya untuk apa telah dipergunakannya, tentang hartanya dari mana diperoleh dan ke mana telah dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah diamalkannya.” (riwayat al-Tirmizi)

Saturday, 31 December 2011

BERITA BEZ...





assalamualaikum w.b.t....
ha..jangan lupa jawab penuh..baru dapat gnjaran penuh...alhamdulillah...dapat lagi kita brnyawa di muka bumi ini...dan dapat lagi kita berinteraksi melalui penulisan ini...apalagi di tahun baru masihi ini...2012...0k.kali ni....saya tak ingin menceritakan tentang apa yang berlaku dalam hidup sya...seperti yang saya ceritakan sebelum ini...tetapi kali ini saya ingin kongsikan satu berita yang bez untuk kita semua sebagai muslim...nak tahu...??ha...tentang mesir..tapi sebelum masuk ke nagara orang..saya nak cerita dulu pasal negara kita...eh!!tunggu..jangan la klik "back"...ni bukan pasal sejarah malaysia...he2...kalau pasal sejarah pun,dengar la...c0z kita perlu tahu juga...


  tadi saya tengok assalamualaikum di tv al hijrah...mereka melaporkan sambutan tahun baru di malaysia ni...dan sangat menggembirakan apabila satu perubahan telah brlaku dalam cara mnymbut tahun baru di ngara kita ni...msyarakt kbykkan mnymbut dgn cara islamic style...ha...tak caya..??semalam,smntara mennati ambang  2012,di datarn kemerdekaan,shah alam ada c0utd0wn 2012 bersama im asyraf,ustaz azhar idrus dan zizan raja lawak...mereka bers0lat magrib brsama2...mgadakan majlis ilmu dan pelbagai lagi...dan sambutan amat mggalakkan..berpuluh ribu mmbanjiri...di masjid shah alam pula,ada majlis ilmu dan solat magrib serta solat sunat berjemaah yang diimamkan oleh ulama terkenal,sheik nuruddin al banjari....majlis zikir turut diadakan...penuh masjid tu...alhamdulillah...nampaknya masyrakat smakin sedar dan mula kembali pada islam...moga kita terus dalam usaha mengislamisasikan setiap sudut ruang kehidupan...


ni banner smbutan di dataran kemerdekaan,shah alam tu...kombinasi  penampilan yang menarik kan...



ribuan yang mmbanjiri...
  


ha...tengok...ramai kan...alhamdulillah...tu berita terkini di malaysia...di mesir pula...pilhan raya pertama selepas kejatuhan hosni mubarak telah bermula pada november 2011 yang lalu...kini,dah nak masuk fasa ketiga pada 3hb ni...dan lahamdulillah parti ikhwanul muslimin telah mencapai undian terbanyak dan telah menjadi pilihan masyrakat mesir dari 55 parti yang mengmbil bahagian...ha..banyak kan...kita 8 ja...mereka 55 parti...ikhwanul muslmin melalui Parti Kebebasan Dan Keadilan (FJP) telah mncapai 50 peratus lebih dan bersaing sengit dengan parti an nur diikuti dengan parti liberal...bersama kita doakan mesir akan diterajui pucuk pimpinan islam sebenar dan akan terus membangun sebagai sebuah negara islam dengan delegasi islam...amerika syarikat menjadi bimbang ekoran berita ini...kerana hubungan diplomatik mereka dengan mesir sangat baik sebelum ini...bagi saya,kebangkitan mesir ini akan memberi impak yang baik untuk saudara kita di gaza memandangkan jalan ke gaza melalui mesir telah ditutp oleh pemimpin mesir sebelum ini...dengan kebangkitan islam di mesir,mudah mudahan rakyat gaza akn menjadi labih baik...bersama kita doakan...


ikhwanul muslimin yang diasaskan oleh imam hassan al banna..

ayuh bersama juga kita mendoakan mahasiswa malaysia di mesir akan keselamatan mereka yang setakat ini dilaporkan terkawal...mereka juga akan menghadapi peperiksaan semestar pertama tak lama lgi...mudah mudahan kejayaan yang diredhai mengiringi mereka...kita pula...jom pakat pakat berhijrah...tidak semestinya perubahan drasti tetapi beralih dari hidup yang lama...saya suka dengan kata prof muhaya tentang 2 pencuri kita yang sangat licik...
1.penyesalan masa silam
2.angan angan yang berlebihan

saya juga nak kongsikan 5 adab untuk hari jumaat yang juga sunnah penghulu segala nabi,Muhammad s.a.w.,iaitulah..
1.mandi sunat
2.memilih pakaian yang terbaik(yang disukai nabi pakaian yang berwarna putih)
3.memakai wangian(nabi suka minyak atar)
4.memotong kuku dan mencukur
5.memakai losyen pada badan

kita juga dianjurkan berselawat ke atas nabi dan berdoa...segalanya saya dapat dari tv al hijrah...memang bgus la  al hijrah...banyk ilmu dan kesedran yang dapat kita ambil..jom pakat pakat tengok..chewah..promote plak..he3...apapun,semoga kita dapat menjadikan tahun ini adalah lebih baik dari tahun lepas...amin...sampai disini dulu perkongsian...segalanya adalah ilham dari Ilahi untuk perkongsian bersama...segala yang buruk itu mohon kemaafan...akhir kalam,think positive is key to success...itu adalah prinsip hidup baru sya...

barakallahulakum...."-"




1.Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.

2.Tidak datang kepada mereka itu sebarang peringatan yang diturunkan dari Tuhan mereka lepas satu: satu, melainkan mereka memasang telinga mendengarnya sambil mereka mempermain-mainkannya -
~al-anbiya~

Saturday, 31 December 2011

BERITA BEZ...





assalamualaikum w.b.t....
ha..jangan lupa jawab penuh..baru dapat gnjaran penuh...alhamdulillah...dapat lagi kita brnyawa di muka bumi ini...dan dapat lagi kita berinteraksi melalui penulisan ini...apalagi di tahun baru masihi ini...2012...0k.kali ni....saya tak ingin menceritakan tentang apa yang berlaku dalam hidup sya...seperti yang saya ceritakan sebelum ini...tetapi kali ini saya ingin kongsikan satu berita yang bez untuk kita semua sebagai muslim...nak tahu...??ha...tentang mesir..tapi sebelum masuk ke nagara orang..saya nak cerita dulu pasal negara kita...eh!!tunggu..jangan la klik "back"...ni bukan pasal sejarah malaysia...he2...kalau pasal sejarah pun,dengar la...c0z kita perlu tahu juga...


  tadi saya tengok assalamualaikum di tv al hijrah...mereka melaporkan sambutan tahun baru di malaysia ni...dan sangat menggembirakan apabila satu perubahan telah brlaku dalam cara mnymbut tahun baru di ngara kita ni...msyarakt kbykkan mnymbut dgn cara islamic style...ha...tak caya..??semalam,smntara mennati ambang  2012,di datarn kemerdekaan,shah alam ada c0utd0wn 2012 bersama im asyraf,ustaz azhar idrus dan zizan raja lawak...mereka bers0lat magrib brsama2...mgadakan majlis ilmu dan pelbagai lagi...dan sambutan amat mggalakkan..berpuluh ribu mmbanjiri...di masjid shah alam pula,ada majlis ilmu dan solat magrib serta solat sunat berjemaah yang diimamkan oleh ulama terkenal,sheik nuruddin al banjari....majlis zikir turut diadakan...penuh masjid tu...alhamdulillah...nampaknya masyrakat smakin sedar dan mula kembali pada islam...moga kita terus dalam usaha mengislamisasikan setiap sudut ruang kehidupan...


ni banner smbutan di dataran kemerdekaan,shah alam tu...kombinasi  penampilan yang menarik kan...



ribuan yang mmbanjiri...
  


ha...tengok...ramai kan...alhamdulillah...tu berita terkini di malaysia...di mesir pula...pilhan raya pertama selepas kejatuhan hosni mubarak telah bermula pada november 2011 yang lalu...kini,dah nak masuk fasa ketiga pada 3hb ni...dan lahamdulillah parti ikhwanul muslimin telah mencapai undian terbanyak dan telah menjadi pilihan masyrakat mesir dari 55 parti yang mengmbil bahagian...ha..banyak kan...kita 8 ja...mereka 55 parti...ikhwanul muslmin melalui Parti Kebebasan Dan Keadilan (FJP) telah mncapai 50 peratus lebih dan bersaing sengit dengan parti an nur diikuti dengan parti liberal...bersama kita doakan mesir akan diterajui pucuk pimpinan islam sebenar dan akan terus membangun sebagai sebuah negara islam dengan delegasi islam...amerika syarikat menjadi bimbang ekoran berita ini...kerana hubungan diplomatik mereka dengan mesir sangat baik sebelum ini...bagi saya,kebangkitan mesir ini akan memberi impak yang baik untuk saudara kita di gaza memandangkan jalan ke gaza melalui mesir telah ditutp oleh pemimpin mesir sebelum ini...dengan kebangkitan islam di mesir,mudah mudahan rakyat gaza akn menjadi labih baik...bersama kita doakan...


ikhwanul muslimin yang diasaskan oleh imam hassan al banna..

ayuh bersama juga kita mendoakan mahasiswa malaysia di mesir akan keselamatan mereka yang setakat ini dilaporkan terkawal...mereka juga akan menghadapi peperiksaan semestar pertama tak lama lgi...mudah mudahan kejayaan yang diredhai mengiringi mereka...kita pula...jom pakat pakat berhijrah...tidak semestinya perubahan drasti tetapi beralih dari hidup yang lama...saya suka dengan kata prof muhaya tentang 2 pencuri kita yang sangat licik...
1.penyesalan masa silam
2.angan angan yang berlebihan

saya juga nak kongsikan 5 adab untuk hari jumaat yang juga sunnah penghulu segala nabi,Muhammad s.a.w.,iaitulah..
1.mandi sunat
2.memilih pakaian yang terbaik(yang disukai nabi pakaian yang berwarna putih)
3.memakai wangian(nabi suka minyak atar)
4.memotong kuku dan mencukur
5.memakai losyen pada badan

kita juga dianjurkan berselawat ke atas nabi dan berdoa...segalanya saya dapat dari tv al hijrah...memang bgus la  al hijrah...banyk ilmu dan kesedran yang dapat kita ambil..jom pakat pakat tengok..chewah..promote plak..he3...apapun,semoga kita dapat menjadikan tahun ini adalah lebih baik dari tahun lepas...amin...sampai disini dulu perkongsian...segalanya adalah ilham dari Ilahi untuk perkongsian bersama...segala yang buruk itu mohon kemaafan...akhir kalam,think positive is key to success...itu adalah prinsip hidup baru sya...

barakallahulakum...."-"