Do It! For Ummah,For Rasulullah saw..Lillahi Taala..



Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah,dapat juga ilham untuk menulis dalam blog yang usang ini..pertamanya mohon maaf jika ada followers yang berasa hampa kerana tidak share something yg baru dgn sahabat sekalian.so,mcm mana hari ni..?adakah masa yg berlalu itu dipenuhi dgn perkara yang baik atau sebaliknya.?sahabat,tarik nafas dalam dalam...dengarkan selawat yang teralun itu...dan take time untuk renung dan playback prjalann hidup kita hari ni..apakah sudah ada jawapan yang tepat untuk dijawab tentang apa yang kita lakukan di depan Allah nanti..?

Alhamdulillah,prjalanan hidup saya di Cairo ni baik.terima kasih banyak kepada orang yang mendoakan saya..terasa sangat berbeza dari kehidupan di Malaysia dulu..masa lebih penuh dan padat..sebenarnya,saya seorang yang suka berjalan..kalau di Malaysia dulu,selalu ikut ayah saya berniaga...atau kalau tak,saya akan ikut mak saya settle kerja di bandar..kalau di Misr ni pulak,saya boleh lazimi sikap saya yang suka keluar ni dengan ke majlis ilmu..walaupun orang kata students medic ni time pack,tpi jangan lupa..kita juga punya tanggungjawab terhadap agama.bahagikan masa untuk belajar,dakwah dan tarbiyah..insyaallah,Allah akan bantu..juz yakin itu..takpun,saya akan pergi rumah kawan-kawan saya...selalunya rumah cik Najaa Ajlaa la..sampai macam dah tetap dalam jadual,setiap minggu akan pergi juga rumh dia..sbb dia jela kawan yg paling rapat dgn saya disini..even cost tak sama...but we still update status masing2...

sekarang ni rasa macam nak kena buat banyak sangat benda..tapi,saya ni kalau tak plan,benda yang banyak tu satu pun takkan settle..tula masalah sebenarnya kan..masalah pemuda zaman sekarang..tak plan dgn detail yang akhirnya kerja yang sepatutnya buat,tak terbuat..kadang kadang,bila dah tulis atau cerita kat orang,baru nampak dengan jelas kesalahan yang diri sendiri buat.lepastu,bayangkan pulak diri sendirilah saja nanti yang kena jawab dengan Allah..takda dah orang lain..lagila buat kita takut kan..dan insyaallah akan terlahirlah kudrat kita untu buat atas sbb keyakinan yang kuat bahawasanya akan ada Hari Akhirat.ok,amni!kau kena buat..!caiyok..!

list to do this weekend :-
-study lecture minggu ni.plan time.
-study silibus hadis,Al-Quran dan buku fikrah yang kena baca
-basuh baju
-rearrange daily schedule 


semua seruan,perkongsian di atas ni adalah apa yang saya terima dan azam nak buat tapi ianya belum terlaksana sempurna..sebenarnya,sangat susah bagi saya untuk ubah lifestyle saya yang dulu kepada yang baru ni..kena ada schedule la,kena susun detail2 la,study lecture by lecture dll tu..mmg sgt prlu pada azam,usaha dan doa untuk buat semua ni..tolong doakan saya..saya budak baru nak start..kalau jatuh tu, tolong angkat sat..

ada banyak sebenarnya nak cerita..nak share pasal diskusi kitab Risalah Ila Syabab Al Ummah..lepastu pasal forum bila baju kurung berteu baju melayu dan banyak lagi..suma ni sedikit sebanyak membentuk kefahaman dan pemikiran saya..mind set saya banyakla berubah...tapi,nmpaknya macam tak boleh share lagi..sebab tak sempat..nak kena study!

ok..sampai sini dulu..doakan saya..doakan kita semua...semoga bertambah kecintaan kita kepada Allah,Rasulullah saw dan Al-Quran...amin...

wassalam...sirruu 'ala barakatillah...


Comments