medic??? di mesir?? =0 ----> =)

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama ALLAH yang maha pengasih dan penyayang.....hati mula berbicara...menguntai kata kata,menterjemah segala isi dalam hati dan jiwa...

Assalamualaikum wbt..ikhwah dan akhawat semua..
terima kasih sebab sudi lagi baca blog yang sekali sekala ja saya update ni..maaf sangat2..sibuk sikit bila dah sampai Mesir...kat Malaysia dulu pun jarang update..hehe..sorry2..alhamdulillah..dah 3 minggu di bumi kinanah ini...Alhamdulillah..dah pun start kuliah 3 minggu yang lepas...sampai2 tu,esok tu dah start kuliah..sebab tu agak padat jadual saya..dengan pindah rumah baru nya..dengan program nya..dengan jaulahnya...dgn kuliahnya....macam2..

hmmm..bila dah lama sikit kat sini..bila hari free sikit..tetiba terkenang balik..macam mana la boleh tersampai di bumi mesir ni...dalam kos medic pulak tu...hmm..sampai sekarang diri saya masih tak dapat rasa dan sedar betul2 yang sekarang ni saya pelajar perubatan di mesir...sebab apa?sebab tak pernah berangan atau fikir akan sampai ke mesir..saya bukanlah seorang yang sangat meminati subjek sains..dari upsr,pmr dan spm..saya punya masalah dalam bidang sains...form 1 sampai form 3 di maahad yan..sejak itu mind set saya adalah bidang agama...cita2 saya lecturer dalam bidang agama...saya teringin nak pi universiti islam madinah..saya cari gambar2 uni tu dan print..simpan dlam buku...memang teringin nak pi...ttba time f4,Allah membawa saya ke bumi smka baling...dalam aliran sains..sebab hajat mak ayah saya untuk saya jadi doktor..terutama abah..abah selalu cakap yang abah teringin nak saya jadi doktor...tapi saya xpernah set matlamat saya adalah nak jadi doktor..even dah dalam aliran sains sekalipun..saya tetap set nak aliran agama..sebab saya tahu sya takkan mampu tempuhi medic...so,juz go through hidup kat smkab dlm sains...

2 tahun di dalam bidang yang saya punya prob sejak kecil..memang bg banyk prob kat sya..asyik sdih,down ja kat sana...hmm..lepas spm...saya ambil STAM...di sma dmw 1,kepala batas,penang...sbb sementara tunggu result spm dan malas nak ke PLKN...hehe..ummi abah nak sya jadi dr..saya nak agama..bukn xnak jadi dr..bukn xminat sn..tpi sbb sya set saya xkan mampu bawa sub sn..sbb tu jadi dr buknlah matlamat saya...nak ambil medic,result kena elok...jadi sbb sya xdpt jamin result sya elok ke x msa tggu result kluar tu..saya pun ambikla STAM dlu untuk back up...last2,3 bulan ja di situ...lps dpt result dan dpt peluang further medic di mesir,trus stop STAM...sjak dri tu..sya juz go through prjlnn hidup sya...Allahla yang bwa saya sampai ke peringkat nii..ambil medic di bumi mesir..memang xpernah terlintas....

hmmm..3 minggu di mesir..ada yang manis dan pahit...pahitnya bila kunci rumah hilang...Ya Allah..macam2 la usaha kami buat..lepas tu kena tipu dengan orang arabla..kena gelak dengan depa..sbb xreti cakap arab..dn mcm2 lagi la..yang manisnya..saya dapat pi masjid al azhar...dapat mengaji kitab2 arab..dapat mengaji kitab2 arab dalam bhsa mlayu di rumah kedah..dapat makan syawarma..haha..sesat pi bhgian mkan..syawarma ni mcm kebabla...sdap2...dpt bljaq masak..hehe...semalam jumpa sheikh usamah..menantu sheikh yusri di masjid al azhar..bukan jumpala...pi pengajian sheikh...sheikh yusri adalah keturunan Rasulullah saw...beliau seorang doktor pakar..belajar medic sampai phd...n then further bidang agama sampai jadi pakar hadis...subhanallah..sangat hebat..menantu beliau sheikh usamah pun hebat..rsa teruja sangat bila dapat bergmbar dengan isteri sheikh usamah yang juga anak sheikh yusri dan dengan anak beliau yang seorang lagi...gambar personally pulak tu..Ya Allah..bertmbah2 keterujaan saya...Alhamdulillah....

dalam masjid al azhar
kalau perkembangan kuliah pula..kelmarin kami masuk bilik simpan mayat yang lama2...mayat tu mungkin dah berpuluh2 tahun..depa buang kulit mayat tu sampai nampak nerve2 n muscle2 n bones..dan bljaq la smua jnis dn nama2 smua cptaan Allah tu...baunya sangat mnusuk hidung dan memedihkan mata...sbb depa letak formalin,sjnis bhn untuk mengawet mayat...subhanallah...sangat2 menakjubkan ciptaan Allah..sangat tersusun..setiap muscle ada origin,ada insertion dia..contohnya,vastus lateralis muscle,muscle yang belah luar di bahagian paha..take origin by linear origin from upper part of intertrocantheric line(line dkt bhgian hip bone)...root of greater trochanter(juga part dkt hip bone)..then,lateral marigin of glucteal tuberisity(part ni kat femur,tulang bhagian paha)...then,lateral lip of linea aspera(part dkt tulang paha juga,femur bone)...ha..macam tula ceritanya..hehe..masuk medic sat...

tula serba skit rasa hati,pengalaman 3 minggu ni..Alhamdulillah...harap2 dapatla further sebaiknya kos ni..dan dapat brtmbh ilmu dan iman bila dah dapat duk sini...moga kita semua diberi kebaikan oleh Allah dunia dan akhirat..Amin..doakan kemenangan kita bersama..insyaallah...
Wassalam...






9 am,
Bait Hasanah,
Hayyu Sabi',
Cairo,Egypt..

Comments

Chahye said…
all the best ye dukturah amni...studi elok2 taw..